P!w0sh
Administrator

Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Nie 2:55, 07 Maj 2006 Temat postu: Nissan Pivo |
|
|
Nissan Pivo, tóry po raz pierwszy został pokazany podczas ubiegłorocznej wystawy w Tokio, a teraz gości na salonie w Genewie, bada potencjał przyszłości elektrycznych pojazdów w miejskim środowisku. Samochód napędzany jest za pośrednictwem wysokowydajnych baterii litowo-jonowych o kompaktowych wymiarach i elektrycznym silnikiem Super Motor. Oba podzespoły zostały opracowane przez Nissana.
Kliknij, aby powiększyćPonieważ zespół akumulatorów litowo-jonowych jest płaski, zajmuje zdecydowanie mniej miejsca i jest lżejszy od konwencjonalnych ogniw o kształcie cylindrycznym. Dalsza oszczędność masy została uzyskana dzię i zastosowaniu dwóch motorów elektrycznych - po jednym na ażdej z osi - zamiast montowania oddzielnego silnika dla ażdego z ół. Każdy z Super Motorów przekazuje moc na dwa wały napędowe, tóre mogą być kontrolowane oddzielnie, zapewniając odpowiedni rozdział mocy i stały napęd wszystkich czterech ół.
W rezultacie, japońs i zespół projektowy Nissana był w stanie stworzyć pojazd o wyjątkowo małych wymiarach zewnętrznych. Dzię i temu Pivo idealnie wpisuje się w miejski krajobraz. Mimo swych niewielkich wymiarów - zaledwie 2 700 mm od zderzaka do zderzaka - Pivo komfortowo w swym wnętrzu może pomieścić trzy osoby. Miejsce kierowcy ulokowane jest centralnie i nieco wysunięte przed dwa pozostałe fotele w kabinie. Dzię i szerokości 1 600 mm pojazd doskonale poradzi sobie na zatłoczonych ulicach i pozwoli się zaparkować z ogromną łatwością niemal w ażdym miejscu.
Ale �gwóźdź programu� Pivo to jego kabina, od tórej możliwości auto wywodzi swą nazwę [pivot (ang.) - obrót]. W samochodzie możliwy jest jej obrót o 360 stopni wokół pionowej osi, co oznacza, że tym pojazdem nigdy nie trzeba cofać. Kierowca może wprowadzić Pivo na miejsce parkingowe, a następnie, po obróceniu kabiny w przeciwnym kierunku, wyjechać z niego. To oznacza także koniec cofania centymetr po centymetrze, gdy auto zostało równolegle zaparkowane pomiędzy dwiema przeszkodami. Możliwość ustawienia kabiny zawsze przodem do kierunku jazdy, pozwala na pewne wykonywanie manewrów, bez konieczności szacowania dystansu w lusterkach. Ponieważ sfera kabiny umieszczona jest symetrycznie na platformie podwozia, kierowca zawsze ma takie samo wyczucie wymiarów pojazdu.
Kliknij, aby powiększyćUkształtowane eliptycznie nadwozie ma także inne zalety. Wysokie, elektrycznie otwierane drzwi zapewniają wygodne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Półprzezroczyste słupki oraz nissanowski system Around View Monitor gwarantują, że wszelkie martwe pola widzenia zostały wyeliminowane.
Kamery zamontowane na zewnątrz słupków A przekazują aktualny obraz na ekrany zamontowane na nich wewnątrz, przeobrażając je w wirtualne okna. Pozostałe kamery zamontowane wokół całego pojazdu, pozwalają systemowi AVM na wygenerowanie widoku wokół auta w promieniu 360 stopni i przekazanie go na centralny monitor.
Innowacyjny proces obrób i obrazu pozwala na przekształcenie wszystkich tych obrazów w jeden widok �z lotu ptaka�.
Wykonanie obrotowej kapsuły możliwe było jedynie dzię i pełnemu zastosowaniu opracowywanych przez Nissana technologii połączeń przewodowych drive-by-wire. W systemach steer-by-wire, brake-by-wire oraz shift-by-wire nie ma żadnych mechanicznych połączeń pomiędzy kokpitem a podwoziem pojazdu. Zamiast nich wykorzystana została komunikacja elektroniczna, tóra przejęła funkcję kontroli i obsługi samochodu. Dzię i temu udało się również wygospodarować więcej miejsca w kabinie. Dodatkowo, system drive-by-wire przyczynia się do obniżenia masy pojazdu i zredukowania ilości elementów czysto mechanicznych.
Kliknij, aby powiększyćBardziej zaawansowane systemy elektroniczne czuwają nad przekazywaniem wszelkich danych niezbędnych kierowcy. Zamontowany na desce rozdzielczej system zarządzania na podczerwień (IR Commander) pozwala kierowcy na obsługę nawigacji oraz systemu audio bez konieczności odrywania wzroku od drogi lub poszukiwania odpowiednich przycisków.
Wykorzystując kamerę działającą w podczerwieni oraz nissanowskie rozwiązanie Magic 4, wszystko co musi zrobić prowadzący samochód, to wskazanie dłonią w kierunku czytnika IR Commander, tórą opcję chce wybrać. Pokazanie np. trzech palców będzie odczytane jako wybór trzeciej pozycji z menu, itd. Chcesz by muzyka głośniej grała? Wykonaj ruch w górę dłonią.
Najważniejsze informacje wyświetlane są bezpośrednio na szybie czołowej, by zapobiegać odrywaniu wzroku przez kierowcę od sytuacji na drodze. Poziomy wyświetlacz Pivo, biegnący wzdłuż dolnej krawędzi przedniej szyby, przekazuje dodatkowe dane w taki sposób, jak wyświetlane są np. napisy podczas filmu. Zaawansowany system telemetryczny pozwala także na odbieranie i wyświetlanie sygnałów odbieranych przez budynki znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie.
Wszystkie te zaawansowane technologie umieszczone są w futurystycznym, ale jakże przyjaznym projekcie. Reflektory albo �oczy� pojazdu nadają �twarzy� Pivo przyjacielskiego wyrazu. Techniczne rozwiązania przodu i tyłu - a w zasadzie przodu i przodu - platformy, schowane są pod miękkim tworzywem, pozwalającym na to, by usiąść na nim, np. gdy samochód stoi zaparkowany
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|