P!w0sh
Administrator

Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Nie 11:01, 07 Maj 2006 Temat postu: WYDECH SPORTOWY |
|
|
Czy u ład wydechowy to tylko kawałe rurki?
Sportowy u ład wydechowy. Niby prosta sprawa. Kawał rury z dołożonym na ońcu przelotowym tłumikiem z dużą ońców ą. Nic bardziej mylnego. Zjawiska zachodzące w u ładzie wydechowym, to skomplikowane procesy fizyczne. Po otwarciu zaworu wydechowego, spaliny zaczynają przemieszczać się z cylindra w kierunku ońców i wylotowej tłumika z ogromną pręd ością. Pierwszą przeszkodą na drodze spalin jest kolektor wydechowy, tórego zadaniem jest połączenie wszystkich strug spalin z ażdego z cylindrów w jedną. Nigdy nie są to dwie strugi lub więcej naraz, ale pręd ość przepływu jest astronomiczna i ażde ich zakłócenie powoduje wywołanie fali zwrotnej i spadek efektywności opróżniania spalin. Następnie na swej drodze spaliny napotykają katalizator, tóry powinien zapewniać jak najmniejszy opór i echo zwrotne. Ważnym czynnikiem wpływający na moc silnika jest właśnie przepustowość katalizatora. Im ona większa, tym większą moc można w ten sposób uzyskać. Spaliny przepływając przez katalizator tracą impet i ogrzewają go, pozwalając na dopalanie resztek paliwa znajdującego się w paliwie. Z katalizatora spaliny trafiają do tłumików: środkowego i ońcowego. W poprawnie zaprojektowanym wydechu, fala nadciśnienia podczas opróżniania cylindra ze spalin, powinna wywołać podciśnienie podczas fazy współotwarcia zaworów, aby wywołać efekt wysysania reszty spalin i poprawienia napełniania cylindra mieszanką. Łatwo to sprawdzić przykładając dłoń do ońców i wydechu silnika pracującego nieco powyżej obrotów biegu jałowego. Powinniśmy wyczuć wyraźnie wypchnięcie spalin i następujące po nim lekkie zassanie z powrotem. Ważnym elementem znajdującym się na ońcu u ładu wydechowego jest ońców a wylotowa, tóra powinna mieć odpowiednią długość i średnicę. Zwykle stosuje się ońców i o średnicy od 60mm do 100mm, przy czym warto zauważyć, że zbytnie zwiększenie średnicy spowoduje pogorszenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa. Nie wierzycie? Spójrzcie na wydechy silników motocykli wyścigowych. Niejednokrotnie muszą one przerobić oddech 150 koni, a ich średnica wcale nie jest duża.
Tyle teorii. A praktyka? Najlepszym wyjściem jest montaż kompletnego u ładu wydechowego, takiego jaki produkują znane firmy specjalizujące się w tej dziedzinie. Supersprint, Remus, Sebring, CSC, czy rodzimy Michael, produkują je w oparciu o badania na hamowni, dzię i czemu można osiągnąć maksymalny przyrost mocy, lecz przy zachowaniu dopuszczalnych norm natężenia dźwię u. Jednak czasem można spotkać się z opinią:
"U mojego znajomego ten sam tłumik pracuje o wiele głośniej niż u mnie. Dlaczego?"
Tutaj nasuwa się kolejny problem związany z u ładem wydechowym. Wszystkie przygotowywane są na seryjnych silnikach, a gdy zwiększymy stopień sprężania i dołożymy sportowy wałe o dłuższych czasach otwarcia zaworów, to wszystkie starania konstruktorów tłumików są zbędne. Dlaczego? Sportowy wałe to dłuższe czasy otwarcia zaworów i więcej spalin opuszczających cylinder, a większy stopień sprężania to większe ciśnienie w komorze spalania i większa pręd ość spalin na wylocie z głowicy. Więcej spalin i większa pręd ość ich przepływu to większy poziom natężenia dźwię u. Oczywiście obie te zależności są z sobą powiązane. Tak więc najlepszy efekt w postaci przyrostu mocy osiągniemy dzię i kompletnemu u ładowi wydechowemu, s ładającemu się z kolektora, rur łączących oraz tłumików: środkowego i ońcowego. Koszt? O oło od 2000zł do 4000zł. Sporo, ale za tę cenę otrzymujemy wyrób ze stali szlachetnej, z kilkuletnią gwarancją i homologacją (wyroby nie wszystkich firm są w Polsce homologowane), i to co najważniejsze, czyli moc i dźwię . Nie będą to popierdziawki rozpruwanych i wypróżnianych seryjnych tłumików, ale rasowy odgłos charakterystyczny dla ażdej firmy. Bez problemu można rozpoznać Remusa po groźnym basowym pomrukiwaniu, czy Supersprinta po nerwowym bzyczeniu. Można więc dobrać odpowiedni i przyjemny dla naszego ucha dźwię .
Tańszym kosztem dla osób chcących aby dźwię wydawany przez ich samochód był szlachetniejszy, będzie montaż samego tłumika ońcowego. Przyrost mocy w granicach 1-3% nie będzie zbytnio wyczuwalny, ale pomruk spod tylnego zderzaka będzie sugerował zwiększoną moc silnika. Również w tym przypadku warto zainwestować w markowe wyroby, ze względu na ich większą wytrzymałość w porównaniu do tanich podróbek.
Większość tuningowców zwiększa poziom głośności i moc wyrzucając katalizator i środkowy tłumik. Po takim zabiegu samochód na pewno jest głośniejszy, ale czy mocniejszy? Tutaj zdania są podzielone, ponieważ zwolennicy takie rozwiązania twierdzą, że ich samochód przyspiesza o wiele lepiej, a przeciwnicy twierdzą, że to tylko efekt większego hałasu wydobywającego się z ońców i wydechowej, działającego na nasze zmysły.
Jakie rozwiązanie wybrać? Wszystko zależy od zasobności portfela i indywidualnych wymagań właściciela pojazdu. Osobiście polecam kompletny u ład wydechowy renomowanej firmy, będący gwarancją rasowego dźwię u i zwiększonej mocy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|